Tuesday, December 29, 2009

setiap manusia ada warna-warni nya

dalam dunia ini banyak ragam manusia yang kita sush nk faham..lagi2 antara jantina yg berlwnn jenis
antara lelaki dan perempuan
sush utk memahami kaum hawa ni
utk memahami dah sush
apalagi utk menyukakan mereka
adik aku pernah ckp
"perempuan ni xsush, just say smething nice to them, puji sedikit2"

tp bagi aku..perlu ke aku puji mereka2 itu
"baju kau ni nmpk lawa la bila kau pakai begini"
"tahniah ye sbb lulus peperiksaan itu"
"wah, berseri2 nmpk harini"

apakah ini semua??
perlu ke aku buat begitu kpd bkl isteri org lain??
sedaya upaya aku cuba utk menghormati mereka
meletakkan mereka ke thp tertinggi
memuliakn mereka sebagai seorg muslimah yg bukan milik aku

mereka milik mujahid lain

"hmm..tak pe la, puji bkn ada mksud pn..kwn2..biasalah tu"

yela..mmg takde mksud pn..tp apa kesudahannya
mula mesej2...

aku jarang mesej dgn muslimah2 yg bukan milik aku ini smpai larut mlm
kalau ada pn ats urusan kerja or something important

nmpk poyo??
nmpk mcm aku je yg betol??

well..ni blog aku..so aku tulis ikut suka hati aku..haha

hmm
actually..aku tak bermaksud begitu
cuma aku keliru..di mana sempadannya
batasan antara lelaki dan perempuan
bantu aku utk mengenal pasti sempadan itu...

melihat kepada perwatakan adik aku
aku melihat perempuan ini suka dimanjakan

melalui teman wanita aku
aku melihat perempuan ini seorang yg suka meluahkan perasaan

melalui kakak aku
aku melihat perempuan ini suka bertindak tanpa memikirkan apa yg akan jadi selepas ini

melalui ibu aku
aku melihat perempuan ini jiwanya penyayang

melalui nenek aku
aku melihat perempuan ini seorang yang mengambil berat

melalui rakan2 seperjuangan aku
aku melihat perempuan ini..........................................

aku melayan adik aku sebagai seorang adik
aku memanjakan dia, aku belikan dia hadiah2 dan aku puji segala sifat baik yang ada pada dia

begitu juga yang lain2

dan aku melayan rakan2 seperjuangan aku sebagai diri mereka
dan tidak lebih dari itu
walaupun kdg2 aku bersikap kasar dan tidak endah
berkata2 pn hanya sekadar apa yang ditanya
tidak pernah aku wishkn apa2 yg mereka hrpkn
tidak pernah mndengar mslh mereka
tidak pernah memuji-muji mereka

mgkin orang akn katakn aku ego
biarkanlah
aku bangga dengan panggilan itu
kerana itu hanyalah satu cara
utk aku memuliakan mereka sebagai seorang muslimah
cara aku utk menghormati mereka
utk aku menunjukkan bahawa seorang muslimah yg baik itu hanya dpt disentuh jasadnya dan hatinya oleh mereka yg benar2 layak utknya

perempuan itu ibarat epal merah yang tinggi
dia mengasingkn dirinya di tempat tertinggi
dan aku pinta jgnlah jatuhkan martabat kamu
utk mendengar pujuk rayu lelaki2 yg sementara itu
utk meluahkan perasaan kpd lelaki2 yg tidak berusaha itu
utk berkongsi mslh dgn lelaki2 yg sudah sedia byk mslh sndiri

kaum hawa mampu utk membuat apa2 yg mereka ingini
di sampingnya..seorang mujahid yg benar2 layak utknya
yg akn mndengar segala mslh mereka
yg akn memujuk rayu mereka tnpa mengenal penat jemu
yg sama2 akn berkongsi perasaan ingin dirasakn dunia ini hanya milik kamu berdua

hingga saat itu..bersabarlah hawa
pendamkn semua perasaan itu
pendamkn segala keinginn itu

kerana apabila tiba masanya
anda bertemu mujahid anda
meluahkan segala itu akn rasa manisnya

tp jgn slh anggap pula
tidak bermaksud tiada komunikasi antara adam-hawa
hanya bersandarkan perkara2 utama
bukannya bermain dgn kata2 jenaka
yg tujuannya hanya ingin menghiburkan hati yg lara

-jenaka juga boleh dilakukn jika jenaka itu bersifat umum..tidak ditujukan kpd individu2 spesifik-

aku pn tak tahu knp aku tulis bnda2 mcm ni..
hanya ingin memberi nasihat kpd adik kesayangan
dan rakan2 seperjuangan



situasi 1

adam dan hawa berkomunikasi dlm telefon bimbit utk mmbincgkn tentg urusan meeting yg terpaksa ditangguhkan

adam : "salam, meeting kita jadi ke?" (via sms)

hawa : "salam, xdpt lah mlm ni..mlm lain boleh?" (via sms)

adam : hmm..cmne nk reply blk ni ye..tak nak lebih2 pula..tak nak nmpk macam tiada perasaan
pula..reply ok jela
"ok." (via sms)

hawa : dia ni macam tak suka kat aku je..reply pun pendek2..at least bagi tahu la bila boleh buat
meeting semula.

adam masih rasa bersalah,
"mcm ringkas sgt je msj tadi tu..dia tak terasa ke?ish, apa aku kena buat ni"
hmm..malas dah la nk fikir..benda2 remeh macam ni

-dlm situasi ini, adam sepatutnya tidak meninggalkan pesann secara ringkas begitu, at least dipnjgkn sedikit supaya tidak menimbulkn tanda tanya kpd pihak yg satu lagi
cthnya - "ok..kita tangguhkan minggu depan..ok?"
walaupn isinya sama..msj hawa sudah jelas menunjukkan bahawa meeting tidak dpt dijalankan dan perlu ditunda.jadi balasan "ok" sebenarnya sudah memadai kn..tetapi penambahan
"ok..kita tangguhkan minggu depan..ok?" akn mmbuatkn pihak hawa tidak berkecil hati
supaya dua2 akn selesa..mesej smpai dan hubungan kerja tidak terjejas..alhamdulillah
dan hawa pula..jgnlah mencampur adukkan emosi dgn kerja..please be profesional..


situasi 2

adam berada dlm satu kelas yg sama dengan hawa..hanya mereka berdua..masing2 sibuk membuat urusan sendiri
tiba2 adam terperasan bahawa hawa sedang bersedih
lalu kerana simpati dan ingin tahu adam bertanya

adam : "hei..sedih je nmpk..baru clash dgn teman lelaki ke?"

hawa : "hmm.takdelah..sedih sbb tak dpt blk hujung minggu ni..rindu kat mama"

adam : ek eleh..itu pn nk sedih ke?rilek la..minggu depan nk cuti sem dah kn

-dialog "hei..sedih je nmpk..baru clash dgn teman lelaki ke?" tidak diperlukan dlm situasi ini kerana hanya bertujuan ingin bergurau dan tidak mendatangkn apa2 faedah..hanya ingin menyukakan hati hawa..sepatutnya terus bertanya direct "muka kamu nmpk sedih..ada mslh ke?" tanpa perlu apa2 gurauan..dan selepas dia sudah menyatakn masalahnya..sedaya upaya cuba utk selesaikn (bg pndpt)..dan selepas itu tamat disitu


situasi 3 (serupa tapi x sama)

adam berada dlm satu kelas yg sama dengan hawa..hanya mereka berdua..masing2 sibuk membuat urusan sendiri
tiba2 adam terperasan bahawa hawa sedang bersedih
lalu kerana simpati dan ingin tahu adam bertanya

adam : "hei..sedih je nmpk..baru clash dgn teman lelaki ke?"

hawa : "hm..aah..adam kenapa lelaki itu bla2..."

adam : "kenapa kau gaduh dgn boy friend ke?"

hawa : "aku tak fahamlah lelaki ni....bla2" (dialog tak diketahui kerana tak pernah berckp tntg bnda2 ni dgn perempuan)

adam : "ha..iye..dia buat mcm tu?lagi-lagi?"

hawa : "bla2...."

adam : "ceritalah lagi...ish2..xpatut betul dia buat begitu"

-dl situasi ini adam sepatutnya tidak bertanya lagi apabila hawa menceritakan masalah yang berkaitan urusan peribadinya..tidak patut rasanya lelaki dan perempuan berkongsi perasaan, saling meluahkn masalah yg berkaitan hati dan jiwa..dlm situasi ini hawa sepatutnya hanya meluahkan perkara2 sebegini dengan kaum hawa juga..atau kalau nk kaum adam juga..kongsilah dgn ayh anda..adam sepatutnya hanya mencadangkn beberapa idea utk mengatasi mslh hawa dan cukup sekadar itu..dan jika hawa ingin bercerita lagi mengenai masalah peribadinya yang dirasakn sudah tidak ada kaitan dgn adam..secara hormat, reka alasan yg munasabah dan pergi dari situ dan seboleh-bolehnya elakkan dari berdua-duaan dengan hawa itu tadi


situasi 4

adam dan hawa berkerja dlm satu pejabat yg sama..hawa tidak pandai menguruskan sesuatu perkara ( software)..jadi dia bertanya kepada adam

hawa : "adam..mari sini skjp..aku tak berapa pandai la nk pakai adobe photoshop ni..tlg ajar aku"

adam : "ok..mari sini aku ajarkn"

selepas beberapa hari

adam : "hawa, yg aku ajr hari tu ok x?faham cara nak guna?"

hawa : "dah faham dah..terima kasih sebab ajar hari tu"

adam : "sama-sama"

-dlm situasi ini, bolehlah jika adam ingin membantu hawa membuat sesuatu yg tidak diketahuinya..hanya bersandarkan kerja semata2..dan selepas itu..bolehlah jika ingin bertanya lagi sama ada dia fhm atau tidak..bolehlah follow up..dan selepas itu tak payahlah gatal nk ajar bnda2 lain pula yg tidak diminta oleh hawa..

ada 4 situasi je yg aku boleh kongsi
sbb aku pn tak berapa pndai hal2 perempuan ni

apa yg ditulis hanya pendapat individu
dan dirujuk pendapat2 pakar
tetapi secara general bkn hasil tgn ulama
hanya coretan seorang individu yg mgkin ada silapnya

maaf jika bahasa yg digunakan kasar atau menyinggung perasaan

dlm proses mencari reda ilahi
betulkn jika ada slh
maaf sekali lagi

allahualam
p/s : hanya mengingatkan jika ada yang terlupa

0 comments: