Wednesday, June 23, 2010

cuti = menganggur.....NOT!!!

tribute to blog yard (http://yardd.blogspot.com)

uh seronok betol aku tgk budak2 kmb ni bercuti.sakan
mcm ni cuti last (ok..mgkin aku saja hiperbola sedikit)
huhu..baguslah..pergi bercuti.rehatkan diri..tenangkn minda
selepas dah refresh blk..bolehlah smbung kehidupn seharian

apa nk isi masa cuti ni??
kalau budak2 australia yg buln 7 lagilah..singkat giler
tp singkat2 pn.xkn nk melepak je rumah kn
penat tuh melepak 2bulan

so..apa kata kita kerja
xyh kerja susah2
ringan2 jer..mgkin ofer kt jiran2 nk bsuh kereta diorg setiap hujung minggu
satu kereta charge la rm7 (harga kedai bp??pastikn murah dari harga kedai la ye)

or xnk basuh kereta..penat??..serius penat.aku dah try
so apa kata jual air minuman sejuk kt padang prmainn tmn perumhn korg
aku jual nata de coco (cmni ke eja?) dpn umh aku
pergh..laku bai..beli byk2 kt sg kelambu(banting) dapat murah
pastu jual mahal2 kat budak2 tu..satu cwn boleh untung 70sen mksimum
dah sejuk, manis pulak tu..knfem budak2 beli
(lagi elok kalo dpt permit dulu la yer)

xnk gak??
xpelah..korg pk la sndiri nk buat apa
coz bnd tu bkn main point aku skrg

point utama aku skrg
jgn duduk melepak je kt umah tu
pergi la rajin2kn diri cari kerja

coz org yang xbuat apa2 nih (menganggur)
mgkin akn ada kcnderungan utk mls berfikir
hasilnya
dia akn mula berangan2 jauh
mengelamun sorg2

dengan ini kita akn mudah terperngkap dlm godaan syaitan

yang dila'nati Allah dan syaitan itu mengatakan: "Saya benar-benar akan mengambil dari hamba-hamba Engkau bahagian yang sudah ditentukan (untuk saya), dan aku benar-benar akan menyesatkan mereka, dan akan membangkitkan angan-angan kosong pada mereka dan menyuruh mereka (memotong telinga-telinga binatang ternak), lalu mereka benar-benar memotongnya, dan akan aku suruh mereka (mengubah ciptaan Allah), lalu benar-benar mereka mengubahnya." Barangsiapa yang menjadikan syaitan menjadi pelindung selain Allah, maka sesungguhnya ia menderita kerugian yang nyata.
(an-Nisa : 118-119)

Al Allamah al-Manawi berkata
"sesuatu yg pling jht adlh penganggurn. Mereka adlh org2 yg sering mengisi batinnya dgn hal2 mubah dgn alsn utk mnmbh amaln agamanya. zahir mereka mnjadi ksong smntara dlm batin mereka lmbt laun bersaranglh setan kmudian bertelur, menetas n berank dgn sgt cpt brgsiapa xmmberi mnfaat kpd mnsia dgn ssuatu pbuatan ertinya dia telah mmpersmpitkn kehidupn.Org sprti ini xada mnfaat selain mnyusahkn khidupn n mnaikkn harga2 brg"

"pengangguran mnyebabkn hati keras"
-HR asy-syihab dan ibnu asakir-

jelasnya..pengangguran disni mksudnya org yg sngaja tidak bbuat apa2 sdgkn dia mmpu melakukn sesuatu..easy way to say is..kita msti keluar rumah n mmberi mnfaat kpd mnsia lain
eg..bekerja (dgn bekerja kita akn meringankn tugas majikan, mngurangkn bebann ibubapa..etc)

kalau hndak mnjadi seorang muslim yang baik..kita msti perlu ada usaha utk memajukn diri sndiri di smping berusaha utk mmnfaatkn org lain n mengelakkn dari mnyusahkn orang lain walopn ibu bapa kita sndiri
mmglah..xdinafikn..kita masih pelajar..masih di bwh tnggungn ibu bapa

tp kita da 20 tahun!!!xknlah nk mgharap kpd ibu bapa lagi
mgkin sudah tiba masanya kita keluar mncari pndptn sndiri walopn hanya bbrp ratus sebuln
dgn lgkh ini jugak.secara xlnsung..
kita dpt menyakinkn ibu bapa kita yg kita sudah mmpu berdikari (walopn xsepnuhnya..but it is the 1st step)
ibu bapa akn lebih yakin dgn kewibawaan kita lntas xkn rasa ragu2 utk melepaskn kita mnjalani aktiviti seharian

akhirnya mmbw kpd mudahnya utk berdakwah (makin sng juga nk mntk izin kawin..ehem)
apabila mndpt skongn ibu bapa..insyaAllah usaha dkwah akn lebih lncar

"Semua yang ada di langit dan bumi selalu meminta kepadaNya. Setiap waktu Dia dalam kesibukan"
(ar-rahman : 29)

amboi..tuan kita bz giler..tp kita pulak sbgai hamba goyang kaki

ni mcm diibaratkn kita masuk rumah someone tu n lihat orang gajinya sdg sibuk mmbelek mjlh n tuannya pula sibuk lintang pukang siapkn air utk kita
apakah??

plus..jika kita mmpunyai harta (sesuai ke guna prkataan ni??xpelah nk guna jugak)
kewibawaan kita smkin tnggi di sisi msyrakat
org lebih pndg individu yg berharta cmpare dgn org miskin
betul ke??..betul la kot..da statistik ckp cmtu

oleh sbb munasabb ini..kewajipan kita utk mncari harta perlu smkin tnggi

harta juga mmbntu mngktkn ketakwaan kita kpd Allah
"harta kkayaan adlh sebaik2 penolong bagi mmelihara ketakwaan kpd Allah"
-HR ad-Dailami-

so..apa tnggu lagi
jom ramai2 keluar dari rumah..semua cari kerja
biar smpai bankrup gov kita coz ramai sgt mnt kerja sekaligus
(boleh ke kerajaan bankrup bila trlalu ramai rakyat die mnta gaji??)

nway..kpd yg sudah ada usaha utk bekerja..TAHNIAH!!
siapa yg masih belom ada ksmptn utk bkerja..lihat2 peluang2 yg ada k..gudluk!!

btw...sajalah nk promote kt sini..siapa nk buku2 haraki n button badge islamik bgtau aku..mesej ye..nnt aku hntrkn poster kt korg..korg pilih sndiri..harga boleh runding..


allahualam
p/s :hanya mengingtkn jk ada yg tlupa

6 comments:

Syed Abu Zulfadhli al-Qadrey said...

jom bwat keje laen selain tido...

hanis fozi said...

jom main badminton..jd jurulatih pro

Lord Hosni the Wise said...

salam ziarah

damn this is true. Aku da pikir mende ni byk kali. masalahnye ialah bgaimana hendak memulakan....

Supernazu said...

uish rajinnye ko. x pe. keje tu ibadah. :)

hanis fozi said...

>>>lord hosni the wise
insyaAllah..jk ada niat..akhirnya komitmen itu akn dtg..its up kpd kita sama ada hndak atau x

>>>supernazu
aku kene rajin..kalo x xde duet nk bagi ank bini mkn

Yard said...

jom jual air kat bagan lalang
ha3